Zakup przyczepy powinno się zacząć od określenia naszych potrzeb transportowych i możliwości naszego samochodu.
To drugie jest bardzo proste.
Zaglądamy do dowodu rejestracyjnego i sprawdzamy rubryki O.1 i O.2.
Rubryka O.1 określa jaką maksymalnie ciężką przyczepę hamowaną możemy podpiąć do naszego samochodu.
Rubryka O.2 określa masę maksymalną przyczepy niehamowanej jaką możemy ciągnąć naszym autem.
Wyposażeni w taką wiedzę zaczynamy rozpatrywać wielkość skrzyni bagażowej i czy potrzebna jest plandeka, a jeśli tak to jakiej wysokości od podłogi przyczepy (ergonomia podpowiada że od 1450mm zgięci, ale wejdziemy do przyczepy przy załadunku.
Jeżeli rachunek potrzeb przekroczył 2500mm długości skrzyni to warto rozważyć zakup nie jedno ale dwuosiowej przyczepy. Jest to droższe rozwiązanie, ale przyczepa dwuosiowa łatwiej się cofa (nie ucieka na boki) i sama jazda niezależnie od wielkości dystansu i stanu nawierzchni dróg jest bardziej komfortowa. Natomiast waga planowanych ładunków wymusza decyzję czy przyczepa lekka do 750kg czy większa powyżej 750kg, ale wtedy już hamowana co podnosi koszt całej zabawy o około 1000 – 1500 złotych
Ostatni podział jaki występuje wśród przyczep to:
– skręcane bez ramy – skręcane z ramą – przyczepy spawane
Przyczepy skręcone bez ramy mają jedną charakterystyczną cechę, mianowicie nie mają otwieranej przedniej klapy/burty.
Burty w tym przypadku są elementem konstrukcyjnym zespolonym z przyczepą. Taka konstrukcja najbardziej delikatna i najmniej odporna na przeciążenia innymi słowy do użytku hobbystycznego. Niska cena i wady jak wyżej powoduje, że tego typu przyczepy królują w sprzedaży w markecie.
Przyczepy skręcane z ramą mają otwieraną przednią i tylną burtę, dłuższy dyszel co daje możliwość przewozu dłuższych elementów od skrzyni ładunkowej „w przód”. Rama pod skrzynią ładunkową i poprzeczki pod podłogą dają dostateczną sztywność konstrukcji by przyczepa służyła wiele lat intensywnej eksploatacji. Tego typu rozwiązania są dla tych, którzy są skłonni zaakceptować nieco wyższą cenę w zamian za przyczepę cieszącą nas bezkłopotliwą eksploatacją przez wiele lat.
Najdroższe i najbardziej wytrzymałe są przyczepy tak zwane „spawane”. To wyrób dla budowlańców, brukarzy itp. Wytrzymują przy rozsądnej eksploatacji wiele lat bezawaryjnej pracy przewożąc wiele ton towarów typu piasek, zaprawa, cement czy kostka brukowa. Decyzja o zakupie przyczepy jest w Twoich rękach, chodź działa tu prosta zasada „co tanie to drogie”.